Na skróty

Money.pl

Grupy dyskusyjne

Maraża

Grupy dyskusyjne
Maraża
poprzedni wątek | następny wątek pl.sci.ekonomiczne
2006-02-20 20:40

Maraża

Teves

Jak się liczy marżę procentową ??? Mnie uczono: Cs-sprzedaży, Ch-cena
hurtowa

((Cs-Ch)/ Cs) * 100% = Marża procentowa.

Tymczasem pani w szkole na matematyce w V klasie:

((Cs-Ch)/Ch)* 100% = Marża procentowa.

Żeby było śmieszniej to kilka lat temu wyleciał z pracy dyrektor firmy, w
której pracowałem, miedzy innym za to, że uparł się liczyć w/g drugiego
sposobu.

Piotr


--
Używam programu pocztowego Opery: http://www.opera.com/mail/
2006-02-20 23:33

Re: Maraża

student

Użytkownik "Teves" napisał w wiadomości
news:op.s5ad91bk0hstkl@peter.pronet.lublin.pl...
>
> Jak się liczy marżę procentową ??? Mnie uczono: Cs-sprzedaży, Ch-cena
> hurtowa
>
> ((Cs-Ch)/ Cs) * 100% = Marża procentowa.

OK

> Tymczasem pani w szkole na matematyce w V klasie:
>
> ((Cs-Ch)/Ch)* 100% = Marża procentowa.

To narzut

2006-02-21 00:07

Re: Maraża

Teves
Dnia 20-02-2006 o 23:33:41 student napisał:

>
> U?ytkownik "Teves" napisa? w wiadomo?ci
> news:op.s5ad91bk0hstkl@peter.pronet.lublin.pl...
>>
>> Jak si? liczy mar?? procentow? ??? Mnie uczono: Cs-sprzeda?y, Ch-cena
>> hurtowa
>>
>> ((Cs-Ch)/ Cs) * 100% = Mar?a procentowa.
>
> OK
>
>> Tymczasem pani w szkole na matematyce w V klasie:
>>
>> ((Cs-Ch)/Ch)* 100% = Mar?a procentowa.
>
> To narzut
>
>
Dzięki, bo miałem chwilę zwątpienia. Czy mógłbyś podać jakiś tytuł, w
którym zostało to opisane w sposób zrozumiały dla Pani od matematyki. Lub
choćby solidne miejsce w internecie - bo za skarby nie mogę odszukać.
Najgorsze jest to, że autor książki do matematyki V klasie, chyba też myli
pojęcie marży z narzutem.

Piotr


--
Używam programu pocztowego Opery: http://www.opera.com/mail/
2006-02-21 14:11

Re: Maraża

student

Użytkownik "Teves" napisał w wiadomości
news:op.s5anvdrn0hstkl@peter.pronet.lublin.pl...
> Dzięki, bo miałem chwilę zwątpienia. Czy mógłbyś podać jakiś tytuł, w
> którym zostało to opisane w sposób zrozumiały dla Pani od matematyki.

http://www.detaldzisiaj.com.pl/default.asp?show=page&id=7763

Marża - jest to określony procentem zysk handlowca w odniesieniu do
sprzedaży netto. Zysk może być zwiększony przez wytworzenie dodatkowego
przychodu ze sprzedaży lub obniżenie kosztów. Handlowcy rozumieją marżę
najczęściej jako zysk zrealizowany na danej grupie, linii towarów lub danym
towarze, ale także jako średnią marżę sklepu.
Marżę zysku netto oblicza się, dzieląc zysk netto przez przychód ze
sprzedaży netto. Marżę zysku brutto oblicza się, dzieląc zysk brutto przez
przychód ze sprzedaży netto. Marża stanowi, więc część zysku handlowca,
który zawarty jest w cenie detalicznej.
Marża zysku pozwala ocenić efektywność firmy handlowej oraz świadczy o
finansowym sukcesie firmy. Pokazuje zdolność firmy do wytwarzania zysku przy
różnych rozmiarach sprzedaży.
W praktyce w handlu wyróżnia się także tzw. marżę surową, czyli nie
obarczoną kosztami stałymi działalności firmy handlowej. Handlowcy często
określają marżę surową jako zysk surowy. Oczywiście z punktu widzenia
handlowca najlepiej jest, jeśli potrafi sprzedać towar z wysoką marżą,
wówczas, bowiem wypracowuje wysoki zysk. W realiach polskiej gospodarki
rynek wymusza ciągły spadek marży kosztem zmniejszania zysku handlowca.
Przyczyn obniżania się marży wielu ekonomistów upatruje w rosnących kosztach
zakupu i funkcjonowania przedsiębiorstw, a także w rosnącej konkurencji oraz
zubożeniu części społeczeństwa.

Narzut - jest to stopa zysku handlowca wyrażona procentem do kosztów lub
ceny dobra bądż usługi. Narzuty na koszty stosowane są zwykle w przemyśle,
gdy producent dolicza do całkowitych kosztów jednostkowych swojego produktu
określony procent zysku. W handlu występują zazwyczaj narzuty na cen, np. w
supermarketach 20 proc. narzutu na produkty piekarnicze. Generalnie narzuty
są wyższe w przypadku dóbr występujących sezonowo, na towarach
niestandardowych, markowych, identyfikowanych z własnym "ja" klienta, o
długim cyklu sprzedaży, na towary o wysokich kosztach magazynowania i
sprzedaży oraz tych, na które popyt jest nieelastyczny. Metoda narzutu na
koszty ma szereg wad. Nie uwzględnia aktualnego popytu, postrzeganej
wartości i konkurencji, nie prowadzi, więc do optymalnego poziomu cen. Cena
ustalona metodą narzutu funkcjonuje zadowalająco tylko wtedy, gdy firma
generuje odpowiednio dużą wielkość sprzedaży. Wciąż jednak metoda narzutu na
koszty (w języku angielskim markup pricing) pozostaje popularna, ponieważ
handlowcy dysponują większymi informacjami na temat kosztów niż popytu,
łatwo jest ustalić cen detaliczną i oceni zysk konkurencji. Kształtowanie
cen w handlu oparte na metodzie narzutów, inaczej kalkulacji "koszt plus"
powodują, że narzuty nie są schematycznie ujednolicone. Oto kilka reguł dla
tego rodzaju r?żnicowania: stawka narzutu powinna być tym wyższa, im niższa
jest bezwzględna cena; stawka narzutu powinna być tym niższa, im wyższe jest
tempo obrotów; dla produktów, których ceny odbierane są szczególnie
emocjonalnie przez konsumentów (jak chleb, mleko, masło itd.) stawki
narzutów powinny być bardzo niskie; w przypadku towarów masowych narzuty
powinny być niższe niż przy "rarytasach"; stawki narzutów powinny orientowa?
się na konkurencję

2006-02-21 15:07

Re: Maraża

J.F.
On Mon, 20 Feb 2006 20:40:39 +0100, Teves wrote:
>Jak się liczy marżę procentową ??? Mnie uczono: Cs-sprzedaży, Ch-cena
>hurtowa
>((Cs-Ch)/ Cs) * 100% = Marża procentowa.
>
>Tymczasem pani w szkole na matematyce w V klasie:
>
>((Cs-Ch)/Ch)* 100% = Marża procentowa.

Hm, wydaje mi sie ze kiedys wydzialem takze ten drugi sposob,
i to z uzasadnieniem.

Im marze mniejsze tym mniejsze roznice miedy oboma wynikami :-)

>Żeby było śmieszniej to kilka lat temu wyleciał z pracy dyrektor firmy, w
>której pracowałem, miedzy innym za to, że uparł się liczyć w/g drugiego
>sposobu.

A komu to przeszkadzalo ? :-)

Szczegolnie jesli masz hurtownie czy fabryke i ceny sprzedazy sa rozne
w zaleznosci od klienta, a ceny zakupu stale ..

J.
2006-02-21 22:59

Re: Maraża

Teves
Dnia 21-02-2006 o 15:07:56 J.F. napisał:

> On Mon, 20 Feb 2006 20:40:39 +0100, Teves wrote:
>> Jak się liczy marżę procentową ??? Mnie uczono: Cs-sprzedaży, Ch-cena
>> hurtowa
>> ((Cs-Ch)/ Cs) * 100% = Marża procentowa.
>>
>> Tymczasem pani w szkole na matematyce w V klasie:
>>
>> ((Cs-Ch)/Ch)* 100% = Marża procentowa.
>
> Hm, wydaje mi sie ze kiedys wydzialem takze ten drugi sposob,
> i to z uzasadnieniem.
>
> Im marze mniejsze tym mniejsze roznice miedy oboma wynikami :-)
>
>> Żeby było śmieszniej to kilka lat temu wyleciał z pracy dyrektor firmy,
>> w
>> której pracowałem, miedzy innym za to, że uparł się liczyć w/g drugiego
>> sposobu.
>
> A komu to przeszkadzalo ? :-)

Zdaje się ze właścicielowi gdy okazało się ze cieszył się z wirtualnych
zysków dzięki kreatywnej księgowości.

>
> Szczegolnie jesli masz hurtownie czy fabryke i ceny sprzedazy sa rozne
> w zaleznosci od klienta, a ceny zakupu stale ..
>
> J.

Chyba łatwiej cieszyć się z tego co się zarobiło znajac wielkość sprzedazy
i marzę ?

Piotr



--
Używam programu pocztowego Opery: http://www.opera.com/mail/
2006-02-22 07:43

Re: Maraża

J.F.
On Tue, 21 Feb 2006 22:59:33 +0100, Teves wrote:
>Dnia 21-02-2006 o 15:07:56 J.F. napisał:
>> A komu to przeszkadzalo ? :-)
>Zdaje się ze właścicielowi gdy okazało się ze cieszył się z wirtualnych
>zysków dzięki kreatywnej księgowości.
>
>> Szczegolnie jesli masz hurtownie czy fabryke i ceny sprzedazy sa rozne
>> w zaleznosci od klienta, a ceny zakupu stale ..

>Chyba łatwiej cieszyć się z tego co się zarobiło znajac wielkość sprzedazy
>i marzę ?

Hm, zeby to policzyc w tych warunkach to i tak trzeba najpierw znac
calkowita kwote zysku.
No chyba ze premia dyrektora zalezala od marzy procentowej :-)
A po premii nic juz nie zostalo wlascicielowi :-)


J.
1
Reklama

Szukasz pracownika? Pomożemy Ci !

Dodaj ofertę pracy do Praca.Money.pl

Ponad 1 400 000 osób poszukujących pracy, ponad 150 000 odbiorców newslettera więcej »